19.04.2021 18:31
Як створити ОСББ та що для цього потрібно

До кінця  2021 року у Полтаві планують ліквідувати КП «ЖЕО №2», а будинки, які обслуговувало комунальне підприємство, передати управлінським компаніям. Це потягне за собою збільшення вартості послуг. Призначення управлінських компаній здійснює міська рада без участі мешканців.

ОСББ ж самостійно обирають компанії, які їх обслуговують, мають набагато більше можливостей і повністю контролюють, куди саме йдуть їх кошти. Також всі державні та міські програми по співфінансуванню ремонтів чи енергомодернізації будинків доступні виключно ОСББ. А це відшкодування до 70% витрат.

За останні 5 років у Полтаві створили понад 200 ОСББ. З кожним роком в мережі Інтернет з’являється все більше інформації, яка пояснює переваги Об’єднання. Однак у людей виникає чимало питань. З чого почати? Які процедури та документи необхідні? До кого звернутися за допомогою? Спробуємо дати прості та зрозумілі на них відповіді нижче.

З чого почати?

Загалом процес створення ОСББ не є складним, але все ж таки має деякі особливості та займає не один місяць. Для початку необхідно ознайомитись із нормативно-правовими документами, якими регулюється створення та функціонування ОСББ.

У процесі створення Об’єднання співвласників багатоквартирних будинків можна виділити основні етапи:

  • створення «ініціативної групи»;
  • перелік співвласників;
  • підготовка Статуту ОСББ;
  • скликання установчих зборів;
  • проведення установчих зборів;
  • обрання правління ОСББ;
  • державна реєстрація ОСББ.

Важливо! Реєстрація ОСББ у новобудовах можлива лише після того, як більш ніж половина квартир та нежитлових приміщень буде продано та оформлено право власності.

Тепер розглянемо кожен етап окремо.

Створення ініціативної групи

Звісно, необхідні люди, які будуть займатися створенням ОСББ. Це і є ініціативна група. До неї входять щонайменше троє власників житлових та/або нежитлових приміщень будинку. Орендарі квартир, або нежитлових приміщень можуть бути включені до складу групи на підставі відповідної довіреності виданої їм власником квартири.

Саме ініціативна група займається підготовчою роботою, готує Статут, скликає та проводить установчі збори. Тому тут потрібні ідейні люди, бо від ефективності роботи групи залежить, як швидко пройдуть процедурні етапи.

Складення переліку власників

Щоб зареєструвати ОСББ необхідна підтримка співвласників щонайменше 51% від загальної площі будинку. З цього і починає свою роботу «ініціативна група». 

Дізнатись загальну площу будинку можна:

  • обійти квартири та попросити співмешканців надати до ознайомлення інформацію щодо документів на право власності (дарчі, купівлі/продажу тощо);
  • взяти інформацію в реєстрі майнових прав за адресою вул. Сергія Сапіго, 6.

В реєстр майнових прав може звернутися виключно співвласник. При собі необхідно мати документ на право власності, паспорт та ідентифікаційний код (оригінали). Там нададуть наявну інформацію, де буде вказаний номер квартири, співвласника, або співвласників і виділену частку на кожного.

Є випадки, коли квартири у власності громади або ж в державній власності. Тут треба дивитися кому вони належать. Якщо це комунальна власність міста – виходити на міськраду, щоб була якась уповноважена особа, яка буде приходити на загальні та установчі збори й голосувати, як і інші власники.

Підготовка Статуту ОСББ

Ініціативна група також займається підготовкою проєкту Статуту ОСББ. Умови типового Статуту можна знайти в Інтернеті, взяти приклад у Депортаменті з питань реєстрації на Сапіго, 6, або ж створювати власний. У Статуті вказують:

  • Загальні положення;
  • Мета створення об’єднання та предмет діяльності;
  • Статутні органи об’єднання, їхні повноваження;
  • Джерела фінансування, порядок використання майна та коштів;
  • Права та обов’язки співвласників;
  • Відповідальність за порушення прописаних пунктів;
  • Та інше.

Радимо залучити фахівців юридичної справи та враховувати особливості ситуації у кожному конкретному будинку: відносини між співвласниками, стан комунікацій та самого будинку/прибудинкової території.

Скликання установчих зборів

Про скликання установчих зборів оголошують мінімум за 14 днів. Краще це зробити за місяць до їх проведення. Кожного співвласника повідомляють у письмовому вигляді під розписку. Кого немає вдома, або не виходить на контакт, необхідно повідомити рекомендованим листом на адресу цієї квартири. Цього вимагає абзац 4 ст. 6 Закону про ОСББ. В іншому випадку рішення зборів може бути оскаржено у суді.

Також ініціативна група складає проєкт порядку денного для установчих зборів. Зразки є в Інтернеті. Це все фіксується у протоколі ініціативної групи. Зміна порядку денного, який було направлено співвласникам будинку, також може стати підставою для оскарження у суді.

Повідомлення про проведення установчих зборів може мати довільну форму. Проте, у ньому має бути обов’язково зазначена інформація: з чиєї ініціативи вони скликаються, місце й час проведення та проєкт порядку денного.

Проведення установчих зборів

Проведення установчих зборів здебільшого відбувається на прибудинковій території. Краще це робити в останній вихідний день, бо чимало людей їде з міста. Саме на цих зборах приймається рішення про створення ОСББ. Тому проведення роз’яснювальної роботи до самого голосування є дуже важливим.

  • До скликання установчих зборів раджу зустрітися із людьми та поспілкуватися. Вислухати їх пропозиції, надати необхідну інформацію та відповісти на запитання. Можливо знадобляться навіть не одні інформаційні збори. Треба пояснювати переваги ОСББ, – каже Голова правління ОСББ «Пушкіна, 116» Людмила Болотіна.

Збори проводяться відповідно до порядку денного (обов’язково має бути вказано серед пунктів порядку денного обрання голови та секретаря зборів). Для підрахунку голосів, з-поміж присутніх може бути обрана лічильна комісія. Зазвичай у кількості 3-х осіб.

Кількість голосів визначається пропорційно до частки загальної площі квартири або нежитлового приміщення у загальній площі будинку. Проте, якщо одна особа є власником площі будинку більш як 50% від загальної, кожен співвласник має один голос незалежно від кількості та площі квартир або нежитлових приміщень, якими він володіє.

Результати голосування заносять до протоколу зборів. Також затверджуються підписом кожного, хто проголосував.

У випадку більшості «за» створення ОСББ, на зборах обирають уповноважену особу з-поміж присутніх, яка проводитиме державну реєстрацію ОСББ.

Важливо! Якщо в результаті голосування не було прийнято рішення «так» чи «ні», протягом 15 днів проводиться письмове опитування співвласників/власників квартир (або їх представників), які не брали участь у голосуванні. Вони власноруч вписують до опитувального листка пункти: дату проведення опитування, П.І.Б., право власності, номер квартири чи нежитлового приміщення, позицію (за/проти/утримався). Опитувальні листки пронумеровуються та підшивають до протоколу зборів.

Правління ОСББ

Голову та членів правління обирають одразу на установчих зборах. Обрання першого є обов’язковим. А ось кількість членів правління, та чи потрібні вони взагалі, вирішують співвласники будинку.

Головою та членами правління можуть стати як співвласники будинку, так і запрошені людини, які там не проживають. А ось ревізійна комісія обирається виключно з-поміж співвласників.

  • Найкраще, якщо до ревізійної комісії увійде 3 людини, щоб зручніше було голосувати. Це мають бути компетентні люди, які розуміються у фінансових справах, технічно освічені: фінансисти, економісти, будівельники й т.д. Щоб не наймати спеціалістів за окремі кошти та не було балагану, – каже Людмила Болотіна, помічниця депутатки Полтавської міської ради Юлії Городчаніної.

Державна реєстрація ОСББ

Після успішного проведення зборів, можна переходити до фінального етапу – державної реєстрації об’єднання співвласників багатоповерхових будинків. Процедура не відрізняється від державної реєстрації юридичної особи. Для цього за адресою вул. Сапіго, 6 треба надати документи:

  • статут ОСББ (два примірники, прошиті, пронумеровані та опечатані);
  • протокол установчих зборів;
  • Заява про державну реєстрацію.

Важливо! До проведення загальних зборів варто звернутися до реєстраторів за консультацією. Там вам нададуть зразки протоколів, опитування, Статуту, перелік необхідних документів для реєстрації тощо. 

 

 

 

 

 

 

 

У Полтаві створено понад 250 ОСББ і щороку їх кількість збільшується. Є будинки, мешканці яких бояться йти на кардинальні зміни, а є ті, які мають успішну практику в реалізації заходів з енергоефективності, безпеки, облаштування прибудинкової території тощо. Минулого тижня…
5 багатоповерхівок у Полтаві отримали компенсацію коштів за програмою підтримки ОСББ. Частину грошей, із 5 мільйонів грн закладених на цей рік,  депутати виділили на минулій сесії міської ради. Хто може долучитися до програми та на яких умовах, розповіла депутатка…
06.02.2020
Увага! Ми оголошуємо сьомий набір на навчання майбутніх керівників ОСББ.  Чому це важливо і на часі? Тому що 1 травня 2020  року вступають у дію зміни до закону “Про житлово-комунальні послуги”; Тому що ринку житлово-комунальних…
3 вересня Фонд енергоефективності розпочинає прийом заявок від ОСББ за Програмою “Енергодім” на отримання часткової компенсації витрат на термореновацію багатоквартирних будинків. Заявки подаються через усі відділення банка-партнера: http://bit.ly/2zmee6j.  Що відшкодовує грант?  ✅ проведення енергетичного аудиту;✅ розробку проектної документації та її…
Вчора, 21 березня, на форумі «Цілі сталого розвитку: полтавський вимір» було нагороджено переможців конкурс «Кращі практики реалізації енергоефективних технологій серед ОСББ та ЖБК Полтавської області».  До трійки призерів ввійшли одразу два ОСББ з Горішніх Плавень: І…
13.03.2019
Запрошуємо взяти участь  в конкурсі на кращі практики реалізації енергоефективних технологій серед ОСББ та ЖБК Полтавської області. Головна мета – популяризувати ідеї та практики енергозаощаджувальних проектів, активізувати зусилля співвласників багатоквартирних будинків задля енергомодернізації житлового фонду. Згідно експертних висновків, житловий сектор України…
запис на прийом
Підписатись на новини